€ 102.000 voor eerste kistje meischol Afdrukken E-mail
dinsdag 23 mei 2017
Maar liefst € 102.000 bracht het eerste kistje meischol op. En het goede doel dat deze opbrengst werd toebedeeld is prolife-organisatie Schreeuw om Leven dat unaniem werd gekozen door het comité Visserijdagen.

De telefoon rinkelt al vanaf het eerste moment dat de veiling begonnen wordt. Schaatsbroertjes Mulder geven om beurten in een rap tempo de nummers door bij elk bod en bevragen af en toe de bieders. Een van de bieders blijkt een dokter te zijn die op dat moment met een bevalling is. Beter kon het niet bij het thema van de veiling passen. Hij heeft de lachers dan ook op zijn hand.

Hoogste geboortecijfer

€ 102.000 voor eerste kistje meischol voor Schreeuw om Leven Het idee om Schreeuw om Leven (SoL) te verkiezen tot goede doel kwam uit de koker van visboer Meindert de Boer. Hij liep mee met de Mars voor het Leven in 2016. Tijdens die Mars liepen er 5,000 mensen mee, waarvan De Boer vond dat het er veel meer konden zijn. Vanaf dat moment besloot hij zichzelf in te zetten voor Schreeuw om Leven en wijdt hij minimaal een dag per week aan de organisatie.

De Boer verwacht vantevoren veel van de veiling, maar vooral de erkenning van het doel. We zijn gekozen boven andere goede doelen. Dat het werk dat we doen nu erkend wordt, is het belangrijkste. Het is een doel dat echt bij Urk past. Urk heeft het tenslotte ook hoogste geboortecijfer. Iedereen weet dat er problemen kunnen zijn bij een zwangerschap, en dat het erg is. Maar we willen graag bereiken dat er minder levens worden afgebroken. Als we dat kunnen bereiken dan is dat heel mooi.”

Daar sluit fractieleider Kees van der Staaij zich bij aan in zijn speech. Hij wil graag dat er voor financiële problemen ook financiële oplossingen komen. “Daarom steken we nu met deze mooie actie de handen uit de mouwen om bijvoorbeeld abortus om economische redenen tegen te gaan. Samen met collega Eppo Bruins (CU) doen we dat landelijk al vaker. Wederom is het nu spannend wat het gaat opleveren.” Dat de schaatsers Mulder erbij zijn gehaald, vindt Kees van der Staaij een geweldig plan, want “zij weten tenslotte hoe je een wedstrijd moet winnen.”

Tijdens de veiling blijft Meindert de Boer vooral op de achtergrond. Hij biedt wel mee voor een viertal ondernemers die niet live aanwezig kunnen zijn. Met regelmaat gaat zijn bordje de lucht in. “Ik heb hier een bieder die doet vierduizend euro bij het volgende bod op”, en zo wordt het eind bedrag langzamerhand steeds verder omhoog gedreven. Met tussendoor ludieke acties om het eindbedrag op te drijven. Zo bieden de broertjes Mulder een schaatspak aan en beloven Eppo Bruins (CU) en Kees van der Staaij bieders mee te nemen naar Den Haag en Brussel.

Vorig jaar € 104.000

Flynth, Auke Hoefnagel is een van de ondernemers die komt bieden: “Het is belangrijk om dit doel te steunen. Het is een doel waar we achter staan.” Hij is traditioneel gewend om te bieden op de meischol. “Tot nu toe hebben we hem nog niet gekregen, omdat er hele goede bieders zijn. Omdat het een gezamenlijke actie, waarbij ieder bod opgeteld wordt bij het totaal is dat niet erg. Het gaat om het einddoel. Daar dragen wij ook aan bij. Vorig jaar was het 104.000 euro voor Woord en Daad. Het is nog de vraag of er meer geboden wordt.”

Wanneer de veiling bijna op zijn einde loopt, en er telkens 1000 euro bij komt, staat directeur van SoL Kees van Helden glunderend aan de zijlijn: De sfeer is fantastisch. Ik geniet hier volop van. Het is fantastisch dat we dit mogen doen.” Hij blijft niet lang stil staan. Even later staat hij ook vooraan om een pagina advertentieruimte aan te bieden voor de volgende bieder. Hij is vooral dankbaar, wanneer de hamer klinkt voor het eindbod: 102.000 euro uiteindelijk, geboden door Weerstand Vis en Korf Vis uit Urk samen.

Mooi dagje

Kees van de Staaij, fractieleider van de SGP zegt: “Ik had geen idee wat dit op kon brengen. Dat het zo’n groot bedrag kon zijn, meer dan een ton, dat tart alle verbeelding.” Dat ze daar zelf aan hebben mogen bijdragen, daar is hij nu erg blij mee. “Toen dat schaatspak voorbij kwam, bedachten wij: wat kunnen wij aanbieden om er meer beweging in te krijgen. Tot mijn vreugde werkte dat.” De uitjes naar Den Haag en Brussel worden ook direct ingepland. “Even kijken wanneer de mensen kunnen. Dan plakken we er een mooi dagje Brussel en Den Haag aan vast.”

(www.schreeuwomleven.nl )
 

Facebook fanpage

Ontwerp en implementatie door iMoose Een website van IHGO en Katholiek Nieuwsbladinfo@katholiekgezin.nl
Deze website maakt gebruik van • Joomla Open Source CMSJoomlaShack Simplicity templateVirtueMart webwinkel
Joomla Templates by JoomlaShack Joomla Templates by Compass Design